Ledare | 18 november 2006 | Sverigedemokraterna Östergötland

Ledare | 18 november 2006

SD Östergötland tar plats i kommunpolitiken

Anledningen till att det varit ont om nyheter här på hemsidan de senaste månaderna är inte att vi legat på latsidan – snarare tvärtom. Efter valet har vi haft fullt upp, och har fortfarande, med att trimma organisationen i takt med det väljarstöd som vi fått.

Mycket tid har lagts på interna diskussioner och förberedelser inför uppdraget i fullmäktige i de kommuner där vi valts in. I tre av dessa kommuner har första fullmäktigemötet för perioden hållits. Samtliga av våra ledamöter vittnar om att de känner sig välkomna i fullmäktige och ser fram emot att arbeta för partiet de närmaste fyra åren.

Såhär två månader efter valet kan jag personligen tycka att det gick både bra och dåligt för SD i länet. Glädjande är naturligtvis att vi ökade vårt totala väljarstöd i Östergötland med 182 procent (vi fick totalt 6 088 röster), och att vi gick från att vara utan kommunal representation till att ha sex mandat i fyra kommuner. I Motala och Norrköping gick det dessutom lite bättre än jag personligen hade väntat mig.

Vad som kunde gått ännu bättre är förstås valresultatet i Finspång och Linköping, där vi ställde upp utan att nå ända in i fullmäktige. Samma sak gäller landstingsvalet, men där var våra utsikter små med tanke på det nya partiet Vrinnevilistan. Att vi hade för svaga listor i Motala och Norrköping för att av egen kraft kunna tillsätta de mandat väljarna gav oss är också något att dra lärdom av.

Räkna med att vi ställer upp i fler östgötakommuner – och därtill med starkare listor – inför kommunvalet 2010…

Adam Linnerheim, distriktsordförande

E-postadressen publiceras inte.